Blogi

Hengitys, sisään ja ulos!

Yrittäjäksi ryhtymiseni jälkeen huomasin nopeasti että yhtiön asiat ottivat valtaansa pääni sisäisen tilan, hyökyaallon lailla. Ja myös pysyivät siellä sitkeästi, päivät, illat ja viikonloput. 

Totesin, että olemassaoleva tapa huolehtia itsestäni ei enää oikein toiminut. Aloin etsiä uudenlaisia harjoituksia, lyhyitä, tehokkaita täsmäiskuja stressiä vastaan ja mielen tyhjentämiseksi. Harjoituksia, joita voisin tehdä aamulla, käynnistää päivän ennen sähköposteihin tarttumista, ja tarpeen vaatiessa myös työpöydän ääressä tai ennen palaveria. Hetkiä, jolloin homma olisi hallussa, ei sitä taivasta (voi miten siistiä olla itsellään töissä) ja helvettiä (miksi pirussa piti tähänkin hommaan ruveta)!

Huomasin että mieleni piti erityisesti Intiasta kotoisin olevasta Pranayama-harjoittelusta ja sen laskutekniikasta, sisäänhengitys neljään ja uloshengitys kuuteen jne. Heitin laskutehtävän mielelle kuin luun koiralle, siinä sinulle jotain pureksittavaa! Hengitysharjoitukset jotka antavat mielelle konkreettisen tehtävän parantavat keskittymiskykyä.

Mindfulness-meditaatiossa huomion puolestaan annetaan olla tässä hetkessä. Mieli voi halutessaan vaellella, kaikki tuntemukset ja ajatukset ovat ok, niiden annetaan tulla ja mennä. Kun istuu, ja antaa itsensä vain olla, maailma sisällä hiljalleen rauhoittuu. Läsnäoleva tila harjoituksen jälkeen virittää hyvin kuunteluun, ja vahvistaa omaa luovaa puolta.

Kun kiinnittää huomionsa hengitykseen, hengittää syvään sisään ja pidentää uloshengitystä, voi vaikuttaa Vagus-hermon kautta sydämen sykkeeseen rauhoittavasti. Vagus-hermo on elimistön tärkein parasympaattinen hermo, joka ulottuu aivorungosta aina ruoansulatuselimistöön asti.

Jos siis toivot itsellesi lisää keskittymiskykyä, tai tyyneyttä myrskyn silmässä, kokemukseni mukaan erilaisista hengitys- ja läsnäoloharjoituksista on hyötyä. Hengitys on helppo, hauska ja kaikille mahdollinen tapa hoitaa päivittäistä hyvinvointia, ja jo muutaman minuutin harjoittelusta on iloa! 

Aluksi kun halusin harjoitella, oli vaikea muistaa että mitäs ihmettä sitten kannattaisi tehdä. Päätin tuottaa Breath Watch mobiilisovelluksen, jonka avulla jokainen voi tehdä hengitysharjoituksia missä ja milloin vain. Sovellus sisältää 30 erilaista harjoitusta jotka nojautuvat sekä jooga- että mindfulness -harjoituksen perinteisiin.

Haastan sinut mukaan hengityshaasteeseen, mitään ei tarvitse osata etukäteen: https://www.facebook.com/events/936483259729949/!

Breath Watch sovelluksen voit ladata avuksesi täältä:
App Store: http://apple.co/18WBhVS
Google Play: http://bit.ly/1NxPfgg

Tiina Zilliacus on suomalaisen mobiilipeli ja -sovelluskehittäjä Gajatri Studiosin perustaja ja toimitusjohtaja. Gajatri Studios on maailman ensimmäisen joogapelin, Yoga Retreatin kehittäjä, joka yhdistää uusissa tuotteissaan langattomien sykevöiden ja älykellojen sykeominaisuudet pelillisiin hyvinvointisovelluksiin.

comments powered by Disqus