Blogi

Moves – Mitä olemme oppineet?

OPIT

1. Iteroi ennen lanseerausta

Yleinen ”release early” -logiikka tarkoittaa, että sovelluksen ensimmäinen versio pitäisi saada julki mahdollisimman pian, ja sitten parantaa tuotetta käyttäjäpalautteen avulla. Seurasimme tavallaan logiikkaa: Julkisen lanseerauksen sijaan iteroimme Movesia pienillä käyttäjäryhmillä yli vuoden ajan ennen varsinaista julkaisua. Koekäyttäjillä testattiin erilaisia prototyyppejä ja kilpailevia tuotteita. Tämän ansiosta pystyimme keskittymään täysin asiakaskokemukseen ja tuotteen kehittämiseen. Lanseerauksen jälkeen koko homma muuttui monimutkaisemmaksi: Mukaan tulivat bisnes- ja rahoitusneuvottelut, PR-työ, skaalautuvuushaasteet, käyttäjien tuki ja matkustelu. Jos uskot, että saat pieneltä käyttäjäryhmältä tarpeeksi dataa kehitystyötäsi varten, ennen lanseerausta tapahtuva iterointi on hyvä tapa keskittyä itse tuotteeseen ja siihen liittyviin tärkeisiin kysymyksiin – ottaa aikaa toimivan tuotteen rakentamiseen.

2. Akun kesto merkitsee yhä

Tiesimme alusta asti, että älypuhelinten akut ovat haaste koko tuotteellemme. Teimme kovasti töitä saadaksemme Movesin akunkulutuksen mahdollisimman alhaiseksi – kuitenkin niin, että sovellus saa kerättyä riittävästi dataa käyttäjän liikkumisesta ja reiteistä. Tavoitteemme oli osua oikeaan saumaan akkujen ja puhelinten energiatehokkuuden kehityksessä. Vaikka onnistuimme aika hyvin, on akun kuluminen yhä suurin syy miksi osa käyttäjistä lopettaa Movesin käyttämisen. Akkuteknologia ei ole kehittynyt tarpeeksi – tai sitten puhelinten uudet prosessorit ovat syöneet kaiken säästetyn virran. Nyt sekä Apple että Google ovat julkaisseet erityiset tuotteet tähän tarkoitukseen. Applen M7-prosessori on loistava niukasti akkua käyttävälle liikkumisen tunnistamiselle. Sekään ei kuitenkaan auta säästämään akkua paikkatunnistamisen yhteydessä – eikä se esimerkiksi tunnista pyöräilyä, kuten Movesin omat algoritmit tekevät.

3. Rajapinnan avaaminen toi vain rajattuja tuloksia

Kehittäessämme Movesia keksimme kaikenlaisia kiinnostavia tapoja käyttää keräämäämme dataa. Tajusimme, että emme pystyisi kehittämään kaikkea itse, joten julkaisimme avoimen ohjelmointirajapinnan kesällä 2013. Nyt Movesilla on yli 50 sen rajapintaan linkittynyttä sovellusta: sekä mobiili- että verkkopalveluita, joita muut ovat rakentaneet Movesin käyttäjien suostumuksella sen rajapintaa hyödyntäen. Tämä on hienoa, mutta näyttää siltä, että Movesin käyttäjät ovat innostuneet käyttämään yhteistyösovelluksia vain rajatusti. Käyttäjien sitoutumiseen niillä ei ole ollut suurta vaikutusta. Yritimme tehdä autentikoinnin mahdollisimman helpoksi, mutta ylimääräisten toiminnallisuuksien ja sovellusten kokeileminen näyttää silti olevan ylimääräinen vaiva keskivertokäyttäjille.

MITÄ OLISIMME VOINEET TEHDÄ TOISIN

1. Olisi pitänyt keskittyä myös lanseerauksen jälkeiseen iterointiin

Pienenä startupina olisi ollut hyvä keskittyä tiiviimmin itse tuotteen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen myös lanseerauksen jälkeen. Olimme aika innostuneita ensi menestyksestämme ja kaikesta Movesin saamasta huomiosta. Android-versio, avoin ohjelmointirajapinta, bisneksen kehittyminen, PR ja rahoitusneuvottelut veivät paljon huomiota ja hidastivat tuotekehitystä.  Erityisesti Android-version rakentaminen osoittautui paljon isommaksi projektiksi kuin etukäteen aavistimme.

2. Ratkaise enemmän käyttäjän ongelmia

Alusta asti tavoitteenamme oli rakentaa työkalu, jolla käyttäjät voivat seurata liikkumistaan. Rakensimme mallikäyttäjän kymmenien haastattelujen perusteella. Emme ehkä kuitenkaan olleet tarpeeksi kiinnostuneita käyttäjien tarpeista. Olisimme voineet pyrkiä vielä enemmän tunnistamaan ja ratkaisemaan käyttäjän ongelmia. Itse pidän sovelluksista, jotka eivät pakota käyttäjää tekemään mitään. Se kuitenkin tarkoittaa, että sovelluksesta tulee helposti yhdentekevä. Kun ansaintamalli perustuu loppukäyttäjän sitoutumiseen ja maksuhalukkuuteen, ovat sovelluksen hyödyllisyys ja tärkeys käyttäjälle kuitenkin avainasioita. Olisimme voineet tehdä vielä enemmän töitä ratkaistaksemme liikunnasta kiinnostuneiden käyttäjien todellisia ongelmia ja rakentaaksemme erilaisia tilausmalleja, jotka olisivat sopineet erilaisten käyttäjien tarpeisiin. Toisaalta, tämä olisi tarkoittanut ihan erilaista tuotetta ja bisnesmallia.

3. Vähemmän hattuja

Pidän monenlaisten asioiden tekemisestä. Olin Movesin toimitusjohtaja, tuote- ja projektijohtaja, käyttäjäkokemuksen ja designin suunnittelija, tuotekehittäjä ja rahoituksen pääneuvottelija – ja samaan aikaan Movesin kasvot lehdistössä, yhteistyöneuvotteluissa jne. Onneksi sain jakaa monet tehtävät Aleksin kanssa. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin sanottava, että kaikkien hommien hoitaminen hyvin yhtä aikaa on haastavaa. Tuotekehitys vaatii keskittymistä, ja keskittyminen on vaikeaa, kun hoidettavana on paljon muitakin rooleja. Ehkä olisi pitänyt olla pari ihmistä keskittymässä eri asioihin: toinen tuotteen ja toinen bisneksen kehittämiseen. Lisäksi yrityksen ja yrityskulttuurin kehittämiseen ja yrityksen tavoitteiden kirkastamiseen olisi voinut panostaa enemmän – ja tehdä itse kaiken kaikkiaan vähemmän.

Ja kuitenkin, tämä on ollut hieno matka. Nyt on aika viedä Moves seuraavalle tasolle Facebookin skaalalla, eduilla ja taitavien ihmisten avulla.

comments powered by Disqus