Blogi

Palaveri, arjen juhlahetki?

“Ihan kauhea päivä, juoksin palaverista toiseen”, moni on aivan uupunut palaverihelvetin keskellä ja toivoo mielessään että voisiko palaverit lakkauttaa, jotta ehtisi tehdä töitäkin? Tai vähintäänkin mieltä painaa se, että miksi palavereissa on niin kuolettavan tylsää.

Ihminen on sosiaalinen olento ja osaamisemme paranee kyvyssämme kytkeytyä toisiimme. Palaverit on keksitty muun muassa siksi, että saisimme kaikki osalliseksi päätöksiin ja nostettua ihmisten sitoutumisen astetta. Molemmat loistavia tavoitteita paremman työyhteisön tarpeisiin, joten on perusteltua kokoontua, vaikkapa palavereihin. Miksi ihmeessä ihmiset sitten inhoavat palavereita? Siksi, että suurin osa palavereista on huonosti suunniteltuja, huonosti johdettuja ja huonosti jälkihoidettuja.

Mikä voisi olla suurempaa juhlaa kuin fiksujen ihmisten kohtaaminen älyllisen ja omalle työlle merkityksellisen haasteen ympärillä. Istut täysin väärässä palaverissa, jos aihe ei ole älyllinen ja omalle työlle merkityksellinen tai muut palaveriin osallistujat eivät ole oikeita osallistujia. Jos olet totaalisen tylsistynyt ja luet tätä kirjoitusta kesken palaverin (tai sähköpostejasi), niin todennäköisesti kaikki edellä mainittu on toteutunut ja suosittelen välittömästi poistumaan palaverista.

On palaverin vetäjän vastuulla luoda palavereista tuottavia – silti tänäänkin ympäri Suomea kokoonnutaan palavereihin jotka alkavat myöhässä, ilman agendaa, ja jonka vetäjä aloittaa sanomalla “olen vähän huonosti valmistautunut, mutta pitikö meidän puhua…”. Turhia palavereita pidetään koska on niin paljon helpompaa laittaa kalenterikutsu, kuin ajatella aktiivisesti mitä asialle pitäisi oikeasti tehdä (johtuisiko kiireestä... tästä lisää: Paikalla, mutta ei läsnä).

Organisaatioiden tehottomuus tai tehokkuus on enemmän riippuvainen palavereiden laadusta kuin niiden määrästä. Olet hyvä johtaja, jos osaat johtaa palavereita oikein. Tavoitteena on saada ihmiset osallistumaan inspiroimalla heitä valitun aiheen ympärillä ja määritellä mitkä ovat asioita, joiden vuoksi kannattaa yleensä kokoontua.

Yrityksessä käytetty aika on aina arvokasta, siksi olisi hyvä kiinnittää huomiota suurimman yhteisen ajankäytön kuluttamiseen mittaamalla työviikkojen laatua seuraavalla mittaristolla eli kuuluuko työviikkoosi:

  1. Paljon ja huonoja palavereita
  2. Vähän ja huonoja palavereita
  3. Paljon ja hyviä palavereita
  4. Vähän ja hyviä palavereita

Laske mitä numeroita sinun työviikkoihisi kuuluu. Ja toimikaa koko organisaation voimin niiden muuttamiseksi, jotta kaikki viikot olisivat täytetty 3 tai 4 kohtaamisilla.

Aikakautemme suurimpia muotitermejä bisneksessä on asiakaskokemus. Miten yritys voi tarjota hyviä asiakaskokemuksia, jos sen sisäiset asiakaskokemukset ovat huonoja? Laadukkaat kohtaamiset lähtevät yrityksen johdosta ja vyöryvät läpi koko organisaation asiakkaiden kohtaamiseen asti.

Ehkä palavereita ei pitäisikään parantaa sillä että kielletään kännyköiden räplääminen, vaan siten että niissä ei tule edes mieleen vilkuilla sähköposteja ja facebook-päivityksiä. Parannetaan ensin syy, ei seuraus.

comments powered by Disqus