Blogi

Voittoa tavoittelevat hyväntekijät

Jos haluaa lukea yritysten yhteiskuntavastuusta, löytää yritysten verkkosivuilta paljon ja kaikenlaista. Organisaatiot tuovat mielellään vahvasti esiin, kuinka he rahallisesti ovat tukeneet sairaaloita, koululaisia, vanhuksia tai sitoutuneet lahjoittamaan vaikkapa vesipulloja tai kenkiä kolmanteen maailmaan. Kaikki tämä on tietysti upeaa ja kertomisen arvoista.

Olisi kuitenkin suotavaa, että yritykset kokisivat vähintäänkin samanlaista ylpeyttä siitä hyvästä, mitä itse bisnes tekee. Tunnistamme kyllä voittoa tavoittelemattomat organisaatiot, koulut ja sairaalat hyväntekijöiden joukkoon, mutta emme useinkaan osaa arvostaa suoraan bisneksen tuomaa hyvää. Toivon tässä suhteessa bisneksen arvostamisen vallankumousta.

Itse koen saaneeni bisneksen ansiosta paljon hyvää. Olen kiitollinen ravintoloista, joissa olen saanut syödä hyvin ja nauttia hyvästä seurasta. Olen kiitollinen lentoyhtiöistä, jotka ovat kuljettaneet minut jännittäviin paikkoihin ympäri maailmaa. Olen kiitollinen työstä, joka on mahdollistanut huolenpitämisen itsestäni ja jopa toisista. Bisneksen ansiosta minun ei ole tarvinnut täyttää tarpeitani tuottamalla vahinkoa toisille, vaan olen saanut tarvitsemani palvelemalla toisia.

Olen myös kiitollinen yleisestä yritysten omistajien varallisuuden kasvusta, jotta eläkerahastojen varat riittäisivät vanhuuden päiviin ja pääomaa saataisiin uusiin hyvinvoinnin lähteisiin. Olen kiitollinen siitä, kuinka yritykset myös huolehtivat valtion toiminnan rahoituksesta. Eikö tässä ole jo paljon rakennusaineksia yrityksiltä vaadittuun ”laajempaan yhteiseen hyvään”? 

Kuten Robert G. Kennedy (Religion & Liberty,  vol. 13, nro 6) on todennut: ”Yritysten harjoittamalla hyväntekeväisyydellä on saatu paljon hyvää aikaan. Epäilemättä tämän on syytä ponnekkaasti jatkua, mutta ei kuitenkaan tärkeämpien yritysvastuun alueiden kustannuksella: varallisuuden kasvattaminen, työpaikkojen luominen ja ihmisten tarpeisiin vastaavien tuotteiden ja palvelujen tarjoaminen.”

Hyvä etiikka kuuluu luonnollisesti vastuullisuuteen. Kennedy tuo esiin, että toimiva lähtökohta on, että yritys välttää toiminnassaan vahingon tuottamista. Työntekijöiden riistäminen, asiakkaiden huijaaminen ja ympäristön pilaaminen ovat moraalisesti väärin ja yleensä myös huonoa liiketoimintaa. Kaikessa toiminnassa olisi syytä arvioida, mikä on oikein ja mikä on väärin. Kennedy painottaa, että lain vaatima minimi ei ole sama asia kuin moraalinen minimi.

Hyväntekeväisyys ei kuitenkaan ole pääsylippu vastuulliseen bisnekseen. Kun bisnes eettisesti suoriutuu ydintehtävistään, palvelee se vastuullisesti laajempaakin yhteisöänsä. Vastuullisen bisneksen perusta on kannattavassa ja kasvavassa liiketoiminnassa. Se onkin tilastollisten todennäköisyyksien mukaan todella paljon pyydetty.

Yrittäjä on voittoa tavoitteleva hyväntekijä, todellinen sankari. Hän vie taloutta eteenpäin ihmisten toiveita kuunnellen. Hän löytää keinoja tehdä asioita aiempaa paremmin. Hän lievittää ihmisten tuskaa, vastaa heidän toiveisiinsa, luo työpaikkoja ja auttaa ihmisiä toteuttamaan unelmiansa. Sellaista toimintaa kutsutaan vastuulliseksi, voittoa tavoittelevaksi hyvän tekemiseksi.
 

comments powered by Disqus