Tarinat

Iso unelma edellä aikataulua

Hans-Peter Siefen ja Jyri Lindén rakentavat Nordic Business Forumista maailman merkittävintä bisnesseminaaria.

Al Gore on nimi, joka vilahtaa lähes jokaisessa Hans-Peter Siefenin ja Jyri Lindénin haastattelussa.

Tarina on mainio, lähes uskomaton. Ja se on vielä totta.

Yhdysvaltain entisen varapresidentin saapuminen puhujaksi Nordic Business Forumiin käynnisti toden teolla yrittäjäkaksikon matkan kohti suurta unelmaa ja visiota. Visioon on kirjattu, että NBF on maailman merkittävin bisnesseminaari vuonna 2021.

Goren visiitti oli seitsemän vuotta sitten. Sen jälkeen on ehtinyt tapahtua paljon. Jyväskylä on vaihtunut seminaarin pitopaikkana Helsinkiin, Tukholmaan ja Osloon. Lisäksi live-striimaukset antavat mahdollisuuden tuhansiin lisäkatsojiin eri puolilla maailmaa. Myös yrittäjät itse ovat kasvaneet niistä ajoista, kun aivan ensimmäinen bisnesseminaari keräsi Schaumannin linnaan Jyväskylään 80 kuulijaa.

- Lipun hinta oli kymmenen euroa. Meillä oli kaksi puhujaa, Hape (Siefen) ja yksi kaveri. Ekan setin jälkeen ajattelimme, että olemme jo aika kokeneita. Tämä pitää viedä kansainväliselle tasolle, Lindén muistelee.

Ennen varsinaista uutispommia Lindén ja Siefen ehtivät järjestää monta pientä tilaisuutta. Yrittäjät kiersivät ympäri Suomea ja myivät lippuja puhelimitse edulliseen hintaan tutuille ja tutun tutuille.

Konsepti oli aina sama: Siefen ja vieraileva puhuja.

- Jethro Rostedt oli silloin nouseva stara. Houkuttelimme hänetkin mukaan puhumaan. Sisältö koostui myynnistä, johtamisesta ja sijoittamisesta. Niistä meillä oli omat vajavaiset kokemukset, Siefen sanoo.

- Meillä oli täydellinen tietämättömyyden tunne. Emme ymmärtäneet, mitä voi ja mitä ei voi tehdä, Lindén jatkaa.

Nuorina yrittäjiksi

Lindénin ja Siefenin välinen yhteistyö vaikuttaa saumattomalta. Tuntuu, että he olisivat tunteneet toisensa jo hiekkalaatikolta asti.

Totuus on kuitenkin toinen. Yrittäjäkaksikon mätsäsi yhteen kolmas taho yliopiston luennolla Jyväskylässä. Esittely oli osuva: ”Te olette molemmat tollasia bisnesmiehiä, niin teidän olisi hyvä tavata.”

Lindén on itse asiassa ollut yrittäjänä jo 15-vuotiaasta, kun hän lähti mukaan Nuori Yrittäjyys –ohjelmaan. Yliopistoaikoina hän myi muun muassa hierovia tuoleja, ja yritti rekrytoida Siefeniä bisneksiinsä mukaan.

Siefen on yrittäjänä myöhäisherännäisempi. Tosin hänkin perusti ensimmäisen toiminimen 19-vuotiaana.

- Aloimme tehdä töitä yhdessä sijoituspalveluiden kanssa. Yritys kasvoi ja meidän piti etsiä toimitiloja. Huomasimme, että Jyväskylässä oli myynnissä Schaumannin linna. Se oli täydellinen paikka myydä sijoituksia. Linna oli kuitenkin myyty ja pääsimme vuokralle toiseen päätyyn. Halusimme siitä toimistohotellin eri yrityksille, mutta lopulta siellä oli vain meidän sijoituspalveluyritys ja satoja neliöitä tyhjää tilaa, Lindén kertoo.

Yrittäjät päätyivät ratkaisuun, jossa molemmat muuttivat linnaan myös asumaan. Asuintilan ja toimiston välinen sisäänkäynti kulki komeron kautta.

Sijoitustuotteilla ja bisnesseminaarilla on varsin vähän tekemistä keskenään, mutta alussa valettiin perusta tulevalle. Sijoitustuotteiden myynti oli kovaa työtä. Lindén muistelee, että ensimmäiset yrittäjyyden nurjat puolet liittyvät alkuaikoihin.

- Ainakin itseäni ahdisti taloudellinen tilanne linnassa. Se oli selviytymistä kuukaudesta toiseen. Silloin piti juosta kovaa, että sai kauppaa.

Rohkea tarttuu luuriin

Etenkin Siefen osallistui aktiivisesti eri bisnesseminaareihin, joissa puhuttiin myynnistä ja yrittäjyydestä. Se oli tehnyt vaikutuksen ja herättänyt unelman isosta bisnesseminaarista. Joku päivä…

Yrittäjien into ja aiemmat kokemukset pienemmistä tilaisuuksista johtivat lopulta lopputulokseen, jossa näyttämölle astuu Al Gore.

Tarina menee lyhyesti näin.

Siefen loukkasi polvensa vakavasti lasketellessaan Alpeilla ja sairaalassa hänellä oli aikaa miettiä asioita sekä tehdä laskelmia. Iso unelma syntyi siis sairaalassa. Siefen otti puhelimen käteen ja soitti Lindénille.

- Nyt keksin. Tuodaan tänne Al Gore. Soitan sille huomenna.

Yhdysvaltain varapresidentin numeroita harvemmin löytyy Googlesta, eikä löytynyt tälläkään kertaa. Mutta Goren toimistoon numero löytyi.

- Kirjoitimme sinne faxin ja soitimme perään. Se oli minun ensimmäinen kansainvälinen työpuhelu, kun keskustelin tankeroenglannilla toimiston sihteerin kanssa, Siefen sanoo.

Tässä vaiheessa kysymys kuuluu: kuinka moni yrittäjä uskaltaisi ottaa kylmäsoiton Siefenin tavoin?

Puolen vuoden neuvottelujen jälkeen nimet olivat lopulta sopimuspaperissa. Yksi iso haaste oli se, että Goren tasoiset puhujat edellyttävät yleensä 50 prosentin ennakkomaksua puhujapalkkiosta.

Lindénillä ja Siefenillä ei ollut yhtään rahaa.

- Puhujapalkkion suuruus oli kyllä yllätys. Otimme pankista lainaa sen minkä saimme ja kiersimme yrityksissä myymässä kumppanuuspaketteja. Uskoimme asiaamme tosi vahvasti. Meillä oli unelmatavoitteena saada Jyväskylään 1 200 ihmistä, mutta todella kovalla myyntityöllä myimme 1 800 lippua. Koko seminaari oli Vau-kokemus vieraille ja meille itsellekin, Lindén kertoo.

Myynti loi pohjan

Ehkä vähemmälle huomiolle on jäänyt, että Lindén ja Siefen onnistuivat myymään 700 lippua myös vuotta ennen järjestettyyn seminaariin, jossa puhujat olivat kovaa kotimaista tasoa, mutta eivät Goren kaltaisia nimiä.

- Olen alkanut ymmärtää, mikä arvo on myyntityöllä. Se oli portti yrittäjyyteen ja ratkaisevaa, että voidaan tehdä Nordic Business Forumia. Kaikki alkaa myynnistä, Siefen painottaa.

Hänen mukaansa jokaisen nuoren, yrittäjyydestä haaveilevan, kannattaa kokeilla myyntityötä.

Lindén ja Siefen arvostavat myös liiketoimintasuunnitelman tekemistä, vaikka osa yrittäjistä viittaa sille kintaalla.

- On aina tärkeää laskea ja suunnitella, miten homma toimii. Vaikka vain kynän ja paperin kanssa. Suunnitelma varmasti muuttuu moneen kertaan, mutta runko on olemassa. Hyvä suunnitelma antaa mahdollisuuden luovuuteen myöhemmin, Siefen sanoo.

Al Goren lisäksi Nordic Business Forum on lennättänyt Suomeen kasan kovia nimiä aina Virginin perustajasta Sir Richard Bransonista bisneskirjojen guruna pidettyyn Jim Collinsiin ja megatähti Arnold Schwarzeneggeriin. Branson on ollut NBF:ssä jopa kahdesti.

Vastaavaa tähtisikermää ei ole Suomessa aiemmin nähty bisnesseminaareissa.

Seminaari on ollut alusta asti muutenkin erilainen mihin on totuttu. Musiikki pauhaa mahtipontisesti, kun tuhannet katsojat osoittavat seisaaltaan suosiota lavalle saapuville puhujille. Tunnelma on epäsuomalainen. Liput menevät kuin kuumille kiville jo siinä vaiheessa, kun Siefen astelee seminaarin lopussa lavalle kertomaan seuraavan vuoden teeman ja puhujatähdet.

Tunnelma, ihmisten kohtaaminen, palvelun taso ja kova sisältö synnyttivät kuuluisan NBF:n hengen. On perin harvinaista, että sadat helsinkiläiset yrittäjät ja yritysjohtajat näkevät vaivaa matkustaa Jyväskylään bisnesseminaariin. Matka oli yksi osa hengennostatuksesta.

Lindén ja Siefen myöntävät, että NBF:n siirtäminen pois Jyväskylästä oli kova ja jännittävä paikka. Tilat kävivät yksinkertaisesti pieneksi. Samalla Helsinki seminaaripaikkana lisäsi vaatimustasoa niin yritykselle kuin itse tapahtumallekin.

Ensin kapasiteetti kasvoi Messukeskuksessa 5 300 paikkaan, viime vuonna jo yli 7 000:n.

- Nykyään meidän pitää myydä tuhansia lippuja ennen kuin ollaan edes omilla. Kova kasvu tuo haasteita kassanhallinnalle ja budjetoinnille, Siefen kuvaa.

Edellä aikataulua

Lindén ja Siefen ovat tehneet tiiviisti töitä 11 vuotta. Se on pitkä aika varsinkin, kun yritys kasvaa vauhdilla ja eteen tulee stressaavia tilanteita.

- Olemme asioista useinkin eri mieltä, mutta osaamme tehdä sen sopuisasti. Se ei mene henkilökohtaiselle tasolle, Lindén sanoo.

Roolitusta on mietitty tarkasti. Siefen on Nordic Business Forum Oy:n toimitusjohtaja ja Lindén vetää puolestaan samoihin aikoihin syntynyttä, asuntosijoittamiseen erikoistunutta Nordic Business Investment Oy:tä.

Vetovastuut ovat selvät, vaikka molemmat sparraavat toinen toistaan.

- NBF:ssä on myös ulkopuolisia hallituksen jäseniä, jotka kertovat omia ajatuksiaan. Pyrimme aina hakeutumaan itseämme viisaampien ihmisten seuraan, Lindén kiteyttää.

Uusille ajatuksille on tarvetta, sillä yrittäjät haluavat kehittää NBF:ää joka vuosi entistä paremmaksi seminaariksi. Yksi luonteva osa kehitystä on NBF:n kansainvälistyminen.

Viime vuonna Tukholmassa järjestettiin ensimmäinen seminaari, tänä vuonna Tukholma sai kaverikseen Oslon. Kansainvälistyminen alkoi kuitenkin jo aiemmin Virosta ja Venäjältä.

- Ostimme jouluviikolla tanskalaisesta Presidents Institutesta 40,4 prosenttia. Näin ollen meillä on nyt myös Tanskassa toimintaa, Siefen kertoo.

Isoon tavoitteeseen on aikaa kolme vuotta. Tarkemmin yrittäjät eivät määrittele mittareita, joilla maailman merkittävimmän bisnesseminaarin titteli heltiää.

Niin Lindén kuin Siefen kannustavat yrittäjiä visioimaan isosti ja rakentamaan tavoitteet tarpeeksi korkealle. Visio on kuin suoraan Jim Collinsin oppikirjasta. Hänen teesinsä kuuluu, että riittävän kunnianhimoiset, jopa utopistiset tavoitteet pakottavat yritykset toimimaan.

- Totta kai lyhyellä tähtäimellä tavoitteiden pitää olla realistiset. Olemme nyt kuitenkin omaa aikatauluamme edellä, Siefen sanoo.

Teksti: Kimmo Koivikko

Jyri Lindén ja Hans-Peter Siefen

 

Yhteistyössä

Rainmaker
comments powered by Disqus