Tarinat

Pärjäisitkö viikon kesälomalla?

Alkukesä on suomalaisille yhtä ihanaa luopumista. Läpi talven hitaasti edenneet projektit polkaistaan hämmästyttävällä tarmolla valmiiksi ja työpöydät siivotaan vuoden aikana kertyneistä post-it-lapuista. Ja sitten, yhtenä aurinkoisena iltapäivänä, asetetaan sähköpostiin lomavastaaja, postataan ilouutinen Facebookiin ja kadotaan työpaikalta reiluksi kuukaudeksi.

Eurooppalaisessa vertailussa suomalaisten pitkät lomat eivät pistä silmään. Esimerkiksi saksalaiset ja tanskalaiset lomailevat suomalaisia enemmän. Eurofoundin vertailun mukaan suomalaisten lomat jäävät hieman EU:n keskitasosta. Maailmanlaajuisessa vertailussa suomalainen loma kuitenkin pärjää hyvin. Suomalaisen kahtakymmentäviittä vuosittaista lomapäivää (tai vanhemman virkamiehen lähes neljääkymmentä vuosilomapäivää) vastaan esimerkiksi Japanissa taataan työntekijöille kymmenen palkallista lomapäivää – Yhdysvalloissa ei yhtään.

“USA on ainoa kehittynyt talous, joka ei takaa työntekijöilleen palkallista lomaa”, todetaan viime vuonna julkaistussa amerikkalaistutkimuksessa No-Vacation Nation Revisited. “Lain vaatimuksen puutteesta johtuen noin neljännes USA:n työvoimasta työskentelee vuoden ympäri ilman palkallista lomaa.”

Vaikka laki ei palkallista lomaa takaa, on Yhdysvalloissakin kymmenkunta lomapäivää yleinen etu vakituisissa työsuhteissa oleville. Käytännössä Yhdysvaltain-Japanin malli tarkoittaa viikon tai kahden kesälomaa.

Cadillacin tuore tv-mainos iskee tähän kulttuurieroon. Jenkkiyleisölle tehdyssä mainoksessa perheenisä kiertää hulppeaa kotiaan ja uima-allastaan ja päätyy lopulta hopeanharmaan Cadillacin luo. “Miksi me teemme niin paljon töitä? Tämän kaikean takia?” hahmo kysyy. “Muissa maissa käydään töissä, maleksitaan kotiin kahvilan kautta, ja lomaillaan koko elokuu. Miksi me emme tee niin? Koska me olemme energisiä, päämäärätietoisia, työtä pelkäämättömiä unelmoijia. Muut pitävät meitä hulluina – pitäkööt.”

Mainosta kritisoitiin sen törpön materialistisesta maailmankuvasta, mutta ei Cadillac avian väärää todistusta yhdysvaltalaisesta työeetoksesta anna. Kova kilpailu saa raatamaan pitkää päivää vähin lomin. Suomalaiset pitävät itseään työteliäänä kansana, mutta vertailussa näihin amerikkalaisen unelman metsästäjiin näytämmekin vähän… laiskanpulskeilta.

Olen viettänyt monena kesänä osan lomastani japanilaisystäväni kanssa. On oltava kiitollinen, että Kiyomi on viitsinyt viettää viikot minun seurassani – hänelle tuo yksi viikko ollut koko vuoden kesäloma. Ihmeellisesti ystäväni on viikon päätteeksi kuitenkin vaikuttanut levänneeltä ja valmiilta palaamaan töihin. Kun on tottunut lataamaan akkunsa nopeammin, ei pidempää joutilaisuutta kai osaa kaivata. Minä taas olen turruttanut itseni pitkään kesälomaan – niinpä en enää selviäisi ilman useamman viikon nollausta.

Tuoreena yrittäjänä pitäisi kai olla huolestunut. Suomalaisen muuten hövelin lomakulttuurin musta piste nimittäin on, että pienyrittäjä on lomien suhteen yhtä lainsuojaton kuin yhdysvaltalainen palkollinen. Mitään kaikkia koskevaa ”lomaoikeutta” ei ole olemassa. “Viisi ekaa vuotta meni ilman lomia, sitten pari vuotta onnistui kuukauden loma, tosin ilman toimeentuloa”, kertoo yrittäjä Facebook-keskustelussa. “Pistetään ekaa kertaa korjaamo kiinni kahdeksi viikoksi sitten astumiseni remmiin 2008”, iloitsee toinen. “Ja karkuun paikkakunnalta, muuten ei rauhaa saa.”

Vanhoja post-it-lappuja lajitellessa kannattaa muistaa, että tämä ihana kollektiivinen luopuminen, lomalle lompsiminen ja siellä viikkokaupalla lusiminen tosiaan on saavutettu etu. Kylmä olut sille.

Ville Blåfield,

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja yrittäjä.

Yhteistyössä

Rainmaker
comments powered by Disqus