Tarinat

Saa tuunata, saa stailata

Pukeutumisessa ja yrittäjyydessä on paljon samaa. Viime kädessä on eduksi, jos muut ostavat sen, miten pukeudun tai mitä tarjoan yrittäjänä. Yksi tapa päästä tähän on seurata muotia. Muodin mukana menemisessä on kuitenkin se ongelma, että kaikki muut tekevät ihan samaa. Monet intohimoiset pukeutujat – ja yrittäjät – lähtevätkin liikkeelle kysymällä, sopiiko tämä minulle. Sopivuus tarkoittaa sitä, että oma runsaus ja monitaitoisuus pääsevät oikeuksiinsa ja toisaalta kasvunvaraa on järkevästi. Homma ei myöskään jää kinnaamaan mistään kriittisistä kohdista, kuten asuinpaikkaan ja ajankäyttöön liittyvistä luonnollisista rajoitteista.

Sopivan asun löytäminen ei aina ole suunniteltu juttu. Sukellusvaatteiden hypistely lumikenkiä ostettaessa voi viedä sukellusharrastukseen, ja vegehampurilaisten vääntäminen kaverin bileissä voi johtaa ravintolaketjun perustamiseen. Sen oman jutun usein vain tunnistaa, kun se osuu kohdalle. Tämä on kuitenkin vasta alku, sillä toisin kuin byrokratia, joka hakee vaatteisiin sopivaa ihmistä, yrittäjyys tarjoaa mahdollisuuden räätälöintiin. Omaa juttua saa ja pitää tuunata ja stailata vielä paremmin istuvaksi.

Stailaamisessa otetaan usein käyttöön aiemmin hankittuja helmiä, jotka odottavat vaatekaapissa uutta tulemistaan osana jotain mullistavaa asukokonaisuutta. Keskustelupalstan käynnistäminen voi saada lisäpotkua, kun siihen liitetään aiemmin intohimon kohteina olleet valokuvaus ja kehonrakennus. Yritysvalmentaja puolestaan voi erottautua siirtämällä koulutuksen neukkarista purjeveneeseensä, joka tähän asti on päässyt irti köysistä vain viikonloppuisin. Myös uusia lisäelementtejä voi ottaa haltuun opportunistisesti tilanteen mukaan, vaikka plokkaamalla käsintehdyt italialaiset kengät UFF:n alennusmyynnistä tai opettelemalla uuden kielen absurdin intensiivisellä yhden viikon kurssilla lomamatkan aikana.

Oman makunsa mukaan etenevät yrittäjät ovat valmiita tekemään persoonallisia ratkaisuja silloinkin, kun muut eivät niitä heti osta. Näin he voivat löytää oman tyylinsä, jota muutkin ehkä alkavat myöhemmin jäljitellä. Uudet muoti-ilmiöt ovat usein olleet ensin jonkun henkilökohtaisia tyylejä. Ja vaikka homma ei tällä kertaa lähtisikään lentoon, sekään ei haittaa, garderobiin on joka tapauksessa tullut uusi vaate. Yrittämisessä ja pukeutumisessa pätee nimittäin molemmissa kierrättämisen logiikka: flopannutkin tuotos voi tarjota juuri sen ratkaisevan lisäväännön seuraavalle projektille.

Markko Hämäläinen on yrittäjyystutkija, joka on kehittänyt teorian resursseja kierrättävästä renessanssi-yrittäjyydestä (ks. markkohamalainen.com)

comments powered by Disqus