Tarinat

Vapaustaistelijan juhlahetki

Taksiyritys Kajonin toimitusjohtaja Jorma Palomäki on taistellut vuosikausia viranomaisten päätöksiä vastaan. Heinäkuun alussa taistelu on voitettu.

Jorma Palomäki, Kajon Oy

Suomi 21 vuotta sitten.

Espoolainen nuori mies saa elämänsä ensimmäisen taksiluvan ja asemapaikan Kirkkonummelta. Into muuttuu nopeasti epäuskoksi, kun viranomaiset puuttuvat siihen, että taksi liikkuu myös yrittäjän kotikaupungissa Espoossa.

Asemapaikan siirto Espooseen ei onnistu ja koko lupa perutaan. Lopulta yrittäjä voittaa oikeustaistelun ja saa asemapaikan vaihdettua. Harmi vain, että hän on ehtinyt siinä välissä muuttaa Kirkkonummen puolelle.

Valitusrumba jatkuu…

Kajonin omistaja ja toimitusjohtaja Jorma Palomäki on turhautunut muistellessaan tapauksia, jolloin hän on ollut kahnauksissa viranomaisten kanssa. Kahnauksia on nimittäin paljon. Onhan kyseessä yksi eniten säännellyimmistä toimialoista.

– En ymmärrä, miksi yrittäjyyteen on luotu niin paljon epävarmuutta. Viranomaistoiminta on ollut suurin kampittaja. Se on suorastaan karmivaa, hän sanoo.

Lupasääntely on yksi syy, miksi Palomäki on mukana peräti 50 yrityksessä. Ne liittyvät taksilupiin, joita on haettu yrittäjien nimissä. Luvan heltyessä vähemmistöosuus yrityksestä on siirtynyt Palomäen nimiin.

Heinäkuussa onkin luvassa tukku yritysfuusioita. Silloin kaikki purkautuu, kun paljon kohua herättänyt taksialan uudistus astuu voimaan.

It ratkaisee kilpailun

Taksiuudistusta on peloteltu ennakkoon mitä erinäisin keinoin.

On vedottu yksittäisten kuljettajien epävarmuuteen tulevaisuudesta. On peloteltu asiakkaita yrityksistä, jotka riistävät eläkeläisten viimeiset rovot. Uudistusta on onnistuttu myös pitkittämään heittäytymällä vuosikausiksi siilipuolustukseen ja vetoamalla poliittisiin päättäjiin.

Normaalia markkinataloutta vai suomalainen maan tapa, jonka vallan ytimen muodostavat vahvat etujärjestöt?

Asiakkaiden kannalta uudistus tarkoittaa kuitenkin kilpailua eli markkinoille tulee uusia toimijoita. Osa kilpailee hinnalla, osa laadulla.

– Uberilla on ollut merkittävä rooli siinä, että taksiala on vapautunut. Se on hyvä ratkaisu toimialalle ja asiakkaille, kun vaihtoehtoja tulee lisää. Monopolille muutos on tietysti ikävää, sillä 100 prosentin markkinaosuudesta on vain yksi tie, Palomäki kommentoi.

Kajon aikoo marssia uudistuksesta ulos voittajana.

Yritys kylvi voiton siemenet jo vuonna 2004, kun Palomäki näki taksitoiminnan perustuvan lopulta toimivaan it-järjestelmään. It-järjestelmän eli toiminnanohjausjärjestelmän avulla yritykset pystyvät hallitsemaan isoa kokonaisuutta. Asiakkaiden hallinta, kuljetusten optimointi ja taksamittarit ovat yksi osa kokonaisuudesta.

Kajon avasi oman valtakunnallisen taksikeskuksensa kesäkuun alussa.

– Olemme panostaneet järjestelmään miljoonia euroja ja tuhansia henkilötyövuosia. Ilman sitä emme olisi voineet kasvaa näin isoksi. Taksiala on todellisuudessa itala, Palomäki kertoo.

Hyvä esimerkki alustatalouteen liittyvistä odotuksista ja arvostuksesta on virolainen Taxify, joka tulee myös Suomen markkinoille. Taxifyn liikevaihto on alle kolme miljoonaa euroa, mutta yhtiöön tehtiin vastikään 175 miljoonan euron sijoitus. Yhtiön valuaatio eli arvo nousi kerta heitolla hulppeaan miljardiin.

Kajonilla on suunnitelmissa tuoda oma ”Uber” tai ”Taxify” markkinoille 1. heinäkuuta alkaen. Se ei jää pelkästään Suomeen, vaan Palomäki aikoo viedä mallin ulkomaille.

Perinteinen taksi ei ole kuitenkaan kuolemassa. Päinvastoin.

– Ensimmäinen päivä heinäkuuta tuo väistämättä tullessaan ylilyöntejä. Silloin vahva brändi on kaiken a ja o.

Voittavaan strategiaan kuuluu myös se, että Kajon aikoo panostaa lisää asiakaspalveluun. Sitä ruokkii yhtiön oma yrittäjyysohjelma.

Parhaillaan Hangon vapaasatamassa odottaa 180 tuliterää BMW:tä. Autoja ajamaan Kajon tarvitsee nykyisen 250 kuljettajan lisäksi 500-600 uutta kuljettajaa kattaakseen pelkästään tämän hetken tilauskannan.

Katse jo tulevaisuudessa

Taksimies on aina taksimies.

Palomäen isällä on ollut ja on edelleen taksi Espoossa. Siitä syntyi kipinä. Opiskelijana päivät kuluivat ensin pulpetin takana, päivällä hän kävi siivoamassa Cinderellan tiloja satamassa, illalla oli vuorossa työt kaupassa ja yöt ajettiin taksia.

Töistä saamillaan säästöillä hän pääsi yrittäjäkoulutukseen ja lopulta sai taksiluvan.

Palomäki osasi katsoa tulevaan jo 14 vuotta sitten, kun punainen lanka toiminnanohjausjärjestelmästä alkoi hahmottua. Nyt hänen visioissaan vilahtavat itseajavat autot. Sitä ennen taksiliikenne vapautuu esimerkiksi Espanjassa, jo kolmen vuoden kuluttua.

– Espanja on miellyttävä ympäristö. Voisimme tarjota sinne teknistä alustaa.

Yrittäjä myöntää Kajonin kärsineen kasvukivuista varsinkin viimeisten vuosien aikana. Hallintoa on jouduttu uudistamaan, jotta se vastaa nykyisiä vaatimuksia.

Ehkä kovin henkilökohtainen paikka on kuitenkin aiemmilta vuosilta, kun asiakas on tarjonnut Palomäelle aseen piippua eurojen sijaan. Tilanne vaatii hermoja ja rauhallisuutta, vaikka kädet tärisevät ja pelottaa.

– Matka yrittäjänä on ollut kieltämättä mielenkiintoinen ja antoisa, Palomäki sanoo.

Teksti: Kimmo Koivikko

Yhteistyössä

Rainmaker
comments powered by Disqus