Yrittäjät

Ida Hakola: fiilisnarkkari

Ida Hakola vaikuttaa helposti innostuvalta, aikaansaavalta ja vilkkaalta ihmiseltä, jonka on vaikea pysyä paikallaan. Haastattelun aikana hän ennättää letittää hiuksensa palmikolle puolentusinaa kertaa. Pöydällä olevat tussikynät ovat sopivaa näperreltävää käsille. Hopeinen kaulakoru pyörii sormissa ja ajautuu suuhun.
Kun kärsimättömyyden kääntää työhön, se tarkoittaa nopeaa aikaansaamista, vauhtia ja tehokkuutta – malttamattomuutta saada asiat päätökseen.
                 

Vapa Median perustamispaperit lähetettiin patentti- ja rekisterihallitukseen vappuaattona 2010. Kevään ajan Hakola ja Hiila olivat selvitelleet asioita ja käyneet hakkaamassa liiketoimintasuunnitelman läppäreillään Tallinnassa hotellihuoneen sängyllä maaten.
Hakola arvostelee yrityksen perustamisen käytäntöjä.
"Koko ajan pitää olla tarkkana, missä järjestyksessä asiat tekee, jotta ei menetä jotain tukea. Se vie energiaa ja huomiota väärään suuntaan. Alussa kaikki voimat tulisi kohdistaa yrityksen toimintamallien luomiseen ja käytännön asioiden selvittämiseen."
Vapa Media määrittelee olevansa Suomen ensimmäinen sisältöstrategiatoimisto. Se tarkoittaa kutakuinkin sitä, että vapalaiset kertovat yrityksille, kuinka niiden kannattaa viestiä digitaalisella aikakaudella. Kyse ei ole pelkästään viestinnän siirtymisestä verkkoon vaan koko yrityksen viestintäkulttuurin muuttumisesta.
"Meidän piti luoda markkina."
Sitä Hakola ja Hiila ryhtyivät tekemään näyttämällä itse eteen, kuinka sisältömarkkinointia tehdään verkossa. Vapa Media alkoi pyörittää joka arkipäivä päivittyvää blogia, omaa mediaansa. Blogin skuuppeihin kuuluu muun muassa Ronald McDonaldin kaappaajan paljastaminen. Asiakkaita herätelläkseen Hakola ja Hiila kirjoittivat myös kirjan strategisesta verkkoviestinnästä.
Syntyjään pohjoiskarjalainen Ida Hakola käyttää puheessaan luontevasti pääkaupunkiseudun rennon nuorisopuhekielen ilmaisuja ja höystää puhettaan englanninkielisillä sanonnoilla.

Hakola ei levitä ilosanomaa siitä, kuinka viestiminen on mukavaa, vaan osoittaa numeroilla, kuinka viestintäinvestointiin käytetyt rahat saa takaisin. Klikkien laskeminen on turhaa, jos niillä ei saa mitään aikaiseksi. Vaikuttavuusnumeroiden kieli soi kivasti asiakkaiden ja asiakkaiden esimiesten korvaan.
Vapaus olla sellainen kuin on, on yksi suurista asioista, jonka Ida Hakola on saanut ryhdyttyään yrittäjäksi. Työn voi muovata juuri sellaiseksi kuin haluaa. Siinä voi etsiä uusia pelkoja, jotka voi voittaa kohtaamalla ne. Yrittäjänä pääsee nousemaan perulaiseen yöbussiin ja kokemaan suuria tunnetiloja. Fiilisnarkkari voi hoitaa addiktiotaan.
"Olisi kauheaa, jos töissä pitäisi olla eri persoona kuin muuten on."

INFO

Syntynyt: 1984, Liperi
Koulutus: VTM
Yritys: Vapa Media
Liikevaihto: 620 000
Liiketulos: 130 000

YSTÄVÄKIRJA

Harrastukset: Matkat, tanssi ja urheilu eri muodoissa, hyvä ruoka ystävien kanssa
Elämäni tärkein hetki: Tärkeimmästä en tiedä mutta huojentavin lienee hetki jolloin sain tiedon yliopistoon pääsystä.
Esikuvani: Äiti ja Modesty Blaise
Mitä kadun? En varsinaisesti mitään
Motto: Vaan älä pelkää suuruutta. (käytössä jo vuodesta 1993)
Aikakausi, jolla haluaisin elää: Tässä on hyvä. Kiinnostaisi kyllä tietää myös millaista elämää maapallolla eletään vuonna 2514.
Kavereideni mielestä olen... kilpailuhenkinen – ainakin juhannusolympialaisten perusteella.

comments powered by Disqus