Yrittäjät

Riku Korhonen: Retrolla rahoiksi

Toyota Hiace -minibussi kiitää sunnuntai-iltapäivällä kohti eteläsuomalaista rannikkokaupunkia. Aurinko paistaa kirkkaasti, etupenkillä istuvat vanhemmat ovat kääntäneet häikäisysuojat eteen.
"Milloin luulet saavasi ne myytyä?" autoa ohjaava isä kysyy.
"Vaikka heti huomenna!" Riku Korhonen huutaa takapenkiltä.
Korhonen on ilmoittanut netissä ostavansa vanhoja konsolipelejä. Aiemmin päivällä hän on saanut meilin, jonka lähettäjä on kertonut, että hänellä on konkurssipesästä aikapäiviä sitten ostamiaan avaamattomia Nintendo-pelejä. Viesti on sytyttänyt Korhosen. Ei ole kulunut kuin varttitunti, kun hän on saanut vakuutettua vanhempansa siitä, että nyt pitäisi lähteä tekemään yli 250 kilometrin autoreissu.
"Minttikuntoiset" eli pelipaketit, jotka ovat vielä avaamattomia, ovat keräilijöiden arvostamia kohteita. Ne ovat premiumia, jota halutaan siinäkin tapauksessa, että peli olisi jo kokoelmissa hyväkuntoisena. Siksi niiden arvo on nykyisin euroissa suurempi kuin markoissa ilmestymisaikana.
Ajatus saa Korhosen levottomaksi.
Vanhemmat ovat kuskanneet 16-vuotiasta poikaansa konsolipelien perässä aiemminkin. Kun poika uskoo, että tiedossa on hyvä kauppa, silloin pitää lähteä. Kyydin järjestäminen on myös tapa, jolla he voivat tukea lastaan.
Tällä kertaa kauppa olisi isompi kuin kertaakaan aiemmin. Isä ja äiti tenttaavat, poika vakuuttelee heitä ja ennen kaikkea itseään kaupan järkevyydestä.

Kun Riku Korhosen opinnoissa Suomen liikemiesten kauppaopistossa eteen tuli Vuosi Yrittäjänä -kurssi ja osana sitä järjestettävä yrityskilpailu, Korhosen ei tarvinnut miettiä, millaisen harjoitusyrityksen hän perustaisi. Vanhojen konsolipelien kaupassa oli hänen erikoisosaamisensa.
Harjoitusyrityksen alkupääoma oli 40 euroa. Yleensä yrittäjiä on useampi tai koko luokka, mutta Korhonen perusti yrityksensä yksin. Hän tiesi, mistä vanhojen konsolipelien kaupassa on kyse ja mitä hänen pitäisi tehdä. Nettisivujen suunnittelua ja muuta tukipalvelua hän osti luokkakavereidensa yhtiöiltä.
Ensin palkittiin idea, sitten Korhonen valittiin valtakunnallisen yrityskilpailun voittajaksi. Keväällä, kilpailuajan lähetessä loppuaan, hänen piti jarrutella, ettei liikevaihto nousisi yli 8500 euroon, joka oli sääntöjen sallima yläraja.
Heinäkuussa 2013 Korhonen kävi hakemassa Lontoosta Hilton-hotellin korkeissa salongeissa järjestetystä kansainvälisestä kisasta vielä pari palkintoa, mutta silloin hän ei ollut enää kisayrittäjä vaan perustamansa osakeyhtiön toimitusjohtaja. 18-vuotispäivä oli tehnyt hänet nimenkirjoituskelpoiseksi, ja yrittäjyyskurssilla perustetun harjoitusyrityksen tulos riitti osakeyhtiön peruspääomaksi.

Korhonen osti, myi ja vaihtoi pelejä kiivaasti. Hän teki rahaa, koska tarvitsi sitä tienatakseen enemmän rahaa. Hän harkitsi lainan hakemista pankista, mutta se olisi ollut liian vaivalloista. Olisi tarvittu suunnitelmia ja arvioita, papereita ja lomakkeita. Niiden täyttämiseen kuluvan ajan saattoi käyttää paremmin tekemällä bisnestä.

"Ainahan sata nallekarkkia saa ostaa halvemmalla kuin kymmenen!"
Tukussa ostaminen ja vähittäin myyminen on kauppabisneksen perustoimintatapa. Ei siinä sen kummempaa. Riku Korhonen hankkii keräilijöiltä isoja eriä ja myy niitä eteenpäin yksitellen tai muutaman pelin erissä, mutta tekee hän kauppaa myös toisinpäin, sillä alan harrastajien piirissä pelit ovat käypää valuuttaa. Merkittävä osa kaupoista tehdään vaihtamalla. Sadalla pelillä saattaa saada yhden halutun yksilön.

"Mulla on vain mahdollisuuksia!"
Fyysiseltä iältään nuoren yrittäjän sanoma on yksinkertainen: juuri tässä iässä on hyvä ryhtyä yrittäjäksi. Ei ole asuntolainaa, ei lapsia. Ei ole pakko saada niin paljon tuottoa kuin vaikkapa 35-vuotiaan yrittäjän.
"Olen pannut yritykseen vain neljäkymppiä. Sen enempää en voi hävitä", hän tuumaa.
Korhosen suunnitelma on selvä. Superverkostoituja haluaa kehittää itseään ja yritystään. Kymmenen vuoden päästä hän saattaa hyvin olla töissä suuressa yrityksessä, vaikka yrittäjänkipinä palaa vahvana.

INFO

Syntynyt: 1995, Kerimäki
Koulutus: Merkonomi
Yrityskset: RikuCo ja MTRJ Palvelut

YSTÄVÄKIRJA

Harrastukset: Videopelit, jääkiekko
Elämäni tärkein hetki: Syntymäpäiväpuhelu parhaalta ystävältä
Esikuvani: Omat vanhemmat
Motto: Elä niin ettei tarvii vanhainkodissa valehdella.
Jos en olisi yrittäjä, olisin... rokkitähti.
 

Yhteistyössä

Rainmaker
comments powered by Disqus