Yrittäjät

William Wolfram: Senttipeliä

Yhdysvaltain kuluttajamarkkinat ovat maailman vaikeimmat. Moni eurooppalainen yhtiö on yrittänyt onneaan Yhdysvalloissa, moni palannut haavojaan nuollen takaisin. Erityisen hankalaa on kaupan ala. Yhdysvaltain kuluttajamarkkinoiden kanssa vaikeudessa pystyy kilpailemaan oikeastaan vain internetbisnes. Vuosituhannen vaihteen dotcom-huumassa yritysten hengissäselviytymisprosentti jäi pieneksi. Vaikeimmaksi osoittautui kuluttajainternet.
Todennäköisyydet ovat siis kirkkaasti sitä vastaan, että Euroopasta ponnistaisi yhtiö, joka pystyisi tekemään menestyksellistä bisnestä yhdysvaltalaisille kuluttajille suunnatussa sähköisessä kaupassa.
Todennäköisyydet ovat vain todennäköisyyksiä. Kun tekee asioita paremmin kuin kilpailijat, kuuntelee tarkasti asiakkaiden tuntoja ja tarttuu nopeasti uusiin mahdollisuuksiin sen sijaan että jäisi murehtimaan tehtyjä virheitä, menestyminen on mahdollista.
Sen on todistanut DealDash, maailman johtava uuden sukupolven senttihuutokauppapalvelu.

Toimitilat on kätketty hyvin. Porraskäytävän pielessä ei ole yhtiön nimeä, ei summeria. Valkoiseen T-paitaan pukeutunut William Wolfram tulee vastaan Kampin kauppakeskuksen sivukujalle ja johdattaa anonyymin teräksisestä ovesta rappukäytävään. Rämisevät kierreportaat voisivat hyvin sijaita teollisuusalueella.
Naulakko on täynnä takkeja niin kuin kotibileissä, joihin on tullut muutama ylimääräinen vieras, naulakon edessä kenkämeri. Läppäreitä naputtelevat työntekijät istuvat vieri vieressä, eikä ilmastointi pysy mukana työntekijämäärän kasvussa. Toimitusjohtaja on ryhtynyt tilaamaan avokeittiöön salaattia pitämään työtehoa yllä – kauppakeskuksen pihvi- ja hampurilaispaikkojen rasvaiset ja päivänokosia vaativat annokset ovat houkuttelevan lähellä. Salaattilautaset keikkuvat läppäreiden välissä.
Eivät salaattipöntöt ole pelkästään nettiyritysklisee vaan osa yrityskulttuuria ja siten osa johtamista. Kun yritys on nuori ja toimialalla pysyvää vain muutos, johtamisen merkitystä ei voi vähätellä. 21-vuotias Wolfram on toimitusjohtajana leader. Hän johtaa esimerkillään.
"Naulakko ei skaalaudu", William Wolfram pahoittelee, kun vieraat viikkaavat palttoitaan hattuhyllylle.
Toisin on DealDashin bisneksen laita. Skaalautuvuus onkin syy siihen, että Wolfram on internetyrittäjä sen sijaan että myisi tunteja niin kuin teki ensimmäisessä yrityksessään. DealDash on osoittanut skaalautumisen voiman. Keväällä 2009 yhden hengen yrityksenä aloittanut firma työllistää viitisenkymmentä henkeä molemmilla puolilla Atlanttia ja teki viime tilikaudella yli 40 miljoonan euron liikevaihdon.
Suomalaisia asiakkaita sillä ei ole, sillä Kampin keskuksen yläkerroksesta johdettava bisnes on US only. Eikä seuraavakaan maantieteellinen alue ole Suomi tai edes Eurooppa vaan ehkä Kiina. Sielläkin nimittäin on potentiaalia skaalautua kivasti.
Senttihuutokaupan idea on yksinkertainen. Kun asiakas näkee kiinnostavan tuotteen, hän tekee tarjouksen. Kaikki kaupat alkavat nollasta, ja jokainen tarjous nostaa hintaa yhdellä sentillä. Samalla tarjouskello käynnistyy alusta. Kun uusia tarjouksia ei enää tule ja tarjouskello juoksee nollaan, huutokauppa on ohi ja viimeinen tarjoaja voittaa. DealDashissa huudon jättäminen maksaa 20 taalasenttiä.
DealDash poikkeaa merkittävästi kilpailijoistaan siinä, että kaikki sen asiakkaat voittavat. DealDash nimittäin panee tuotteet huutokaupan jälkeen myyntiin yhtiön kauppaan, jolloin kuka tahansa voi ostaa tuotteen DealDashin määrittämään tarjoushintaan. Tällöin ostaja saa takaisin huutoihin käyttämänsä maksut.

William Wolfram hymyilee niin kuin amerikkalaisen huippuyliopiston urheilujoukkueen ryhmäkuvassa. Hän on maailmankansalainen, joka viettää puolet ajastaan Yhdysvalloissa, puolet Suomessa. Wolframin ensimmäinen kieli oli englanti, sillä perhe asui hänen ensimmäiset elinvuotensa Lontoon lähistöllä. Finanssialalla toimiva isä työskenteli Lontoon Cityssä, äiti teki Master of Arts -opintojaan.
Pikkupoika sai vanhemmiltaan yksiosaisen tietosanakirjan, jossa tuntui olevan kaikki tieto. Hän tapasi ottaa kirjan mukaansa vessaan ja opiskeli siitä maailman kulttuureja. Ne kiehtoivat.
Jo sitä ennen hän oli saanut isosiskoltaan opetuksen liike-elämän raakuudesta. Kun William oli viiden ikäinen, isosisko keksi sekoittaa muita aineita äidin kosteusvoiteeseen. Hän sanoi perustavansa kauneudenhoitotuotemerkin ja tarjosi veljelleen osuutta yhtiöstä. Tämä osti puolet firmasta muutamalla punnalla. Kun kaupat oli tehty, sisko kertoi vetäytyvänsä liiketoiminnasta.
Isä maksoi Williamin ensimmäiset oppirahat. Isosisko puolestaan opiskeli myöhemmin juristiksi.
Kun isä toi kotiin töistä saamansa hienon uuden kännykän, hän antoi poikansa leikkiä sillä. William tutki, kuinka laite on rakennettu. Kun isä tarvitsi laitetta, se oli osasina pojan huoneen lattialla. Hän oli halunnut selvittää, kuinka puhelin toimii.
Sillä keksijä Wolframista piti tulla.

INFO

Syntynyt: 2009, Helsinki
Koulutus: Harvard Business School OPM 2013–2015
Yritys: DealDash
Liikevaihto: 43 milj. euroa
Liiketulos: 2,9 milj. euroa

YSTÄVÄKIRJA

Harrastukset: Kavereiden kanssa hengailu, mandarinin kielen opettelu
Elämäni tärkein hetki: Ensimmäisen myynnin tekeminen internetissä
Elämäni tärkein ihminen: Isäni
Esikuvani: Jeff Bezos
Motto: "On vain yksi pomo. Asiakas. Hän voi antaa potkut jokaiselle yhtiössä hallituksen puheenjohtajasta lähtien käyttämällä rahansa jossain muualla. " – Sam Walton
Sen hetken muuttaisin: Vuonna 2009 päätin rakentaa DealDashin verkkosivuston ympärille. Tällä hetkellä olisin alusta alkaen rakentanut sen mobiilisovelluksena.
Jos en olisi yrittäjä, olisin... keksijä.
Kavereideni mielestä olen... epärealistinen.

comments powered by Disqus